Powrót

Sprawdzone sposoby na to, by zwrócić komuś uwagę i go nie obrazić

23
02/14

Codziennie wiele razy spotykamy się z sytuacjami, kiedy zachowanie drugiej osoby nas irytuje. Wahamy się – zwrócić uwagę, czy nie? A jeśli ta osoba się obrazi? Jak taktownie dać jej do rozumienia, aby zmieniła swoje postępowanie?

Przede wszystkim musimy wypośrodkować swoją wypowiedź między agresywnym atakiem, a zbyt łagodnym proszeniem. Unikajmy złośliwości i sarkazmu. Takim rozwiązaniem jest asertywna krytyka, kiedy mówimy wprost o swoich odczuciach w odniesieniu do zachowania drugiej osoby. Pamiętajmy, aby krytykować postępowanie, a nie osobę oraz trzymać się jednego zarzutu, a nie kumulować ich i porównywać z innymi nagannymi zachowaniami. Krytykę wyrażajmy w formie komunikatów „ja”, gdzie będziemy mówić o swoich odczuciach, np. „Bardzo się rozgniewałem, kiedy…”, „Przeszkadza mi, że…”.Dajmy szansę na wypowiedzenie się drugiej strony – wysłuchajmy argumentów i bądźmy otwarci na negocjacje. Jak się zachowywać podczas wyrażania asertywnej krytyki? Utrzymujmy z rozmówcą kontakt wzrokowy i przyjmijmy pewną postawę ciała – w przeciwnym razie nasze zachowanie może być odczytane jako niepewność, lęk, wahanie. Krytykę należy wypowiadać powoli oraz dostosować siłę, ton głosu i akcent do sytuacji. Nie należy krzyczeć, lecz mówić bardziej podniesionym głosem, niż zazwyczaj, pamiętając o zaakcentowaniu odpowiednich słów. Ważne jest też, aby nasza mimika była adekwatna do komunikatu – uśmiech jest niewskazany. Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą naszym czytelnikom podczas codziennych sytuacji. Pamiętajmy, by nie bać się mówić o naszych odczuciach, ale wyrażać je w taktowny i kulturalny sposób.