Zasady konwersacji, czyli jak efektywnie przekazać wiadomość
Planujesz spotkanie ze współpracownikami, rozmowę z podwładnym czy po prostu chcesz poprawić swoje umiejętności komunikacyjne? Zależy Ci na tym, by Twoja wypowiedź była przejrzysta i zastanawiasz się co zrobić, aby jej treść została dobrze i szybko zapamiętana, tak byś nie musiał jej powtarzać? Przedstawiamy podstawowe zasady dotyczące ilości przekazywanych informacji, jakości wypowiedzi, tematu rozmowy i sposobu wypowiedzi, które zastosowane wspólnie złożą się na jasny i czytelny dla wszystkich odbiorców przekaz.
Podstawowe zasady konwersacji:
- Reguła dotycząca ilości informacji w wypowiedzi
Zasada ta nakazuje, aby w swojej wypowiedzi zawrzeć tylko tyle informacji, ile potrzeba w danej sytuacji. Nie należy przeładowywać przekazu zbędnymi wiadomościami. To tylko spowoduje, że naszym odbiorcom będzie trudniej zorientować się, co w naszej wypowiedzi było najważniejsze.
- Reguła dotycząca jakości wypowiedzi
Należy przekazywać tylko te informacje, co do których jesteśmy przekonani, że są prawdziwe i unikać mówienia o tym, czego nie jesteśmy pewni. Dzięki temu unikniemy nieporozumień.
- Reguła dotycząca stosunku do tematyki rozmowy
Przekaz powinien być ściśle związany z tematem rozmowy. Należy unikać odbiegania od tematu i wprowadzania dygresji.
- Reguła dotycząca sposobu wypowiedzi
Sposób przekazywania informacji powinien być zwięzły, a nasza wypowiedź uporządkowana. Powinno się unikać wieloznaczności i niezrozumiałości w wyrażaniu się. Uwaga! Nasz przekaz będzie tym bardziej skuteczny, im za pomocą mniejszej liczby informacji bardziej wzbogacimy i zmodyfikujemy wiedzę naszych odbiorców. Mamy nadzieję, że teraz nasi czytelnicy będą stosować się do wymienionych wyżej zasad konwersacji, a wypowiadane przez nich słowa z łatwością trafią do wszystkich osób, nie tylko z otoczenia biznesowego, ale również do rodziny i przyjaciół.